Image 3

Vilka tjänster ett SEO-företag erbjuder varierar naturligtvis med dess storlek, men det kan även ha specialiserat sig inom ett par områden, så det går inte att ge ett generellt svar på frågan vad en SEO-konsulent kan erbjuda. Kanske det också är så att du och ditt företag redan har en klar uppfattning om vad ni vill ha gjort, då räcker det ju med att företaget ni anlitar klarar just den eller de sakerna bra.

Vi ger ändå en överblick av vad man kan anlita en SEO-konsulent till, vilka arbetsuppgifter en SEO-konsulent bör klara av att utföra. Sedan kan man som beställare ta bort det som man inte tror har någon effekt i det enskilda fallet.

Utveckling av SEO-strategi

Vid alla former av marknadsföring gäller långsiktighet. Att bara slumpmässigt annonsera är inte marknadsföring dessutom ger det bara och i bästa fall, kortsiktiga fördelar. En SEO-konsulent skall kunna erbjuda hjälp med att införa en SEO-strategi som bygger på den budget beställaren har till sitt förfogande.

Stöd, rådgivning

Företaget kanske redan har en klar uppfattning om vad som behöver göras för att sökmotoroptimera, men behöver hjälp och anvisningar för hur dessa förändringar skall kunna implementeras utan att man förlorar i rankning och riskerar att få börja om från början.

Programrekommendationer

Sökmarknadsindustrin är fylld med mängder av programvaror som säger sig kunna hjälpa till med att spåra, analysera och förbättra sökordsoptimering, vilket eller vilka bör man med tanke på strategi, interna resurser och budget välja?

SEO-revision

En genomgång och analys av företagets webbmaterial, följd av rekommendationer som skall leda till optimering av materialet. Detta kan anses vara en av SEO-konsulentens huvuduppgifter och är därmed något som skall klaras av

Nyckelordssökning och analys

Vilka är de viktigaste sökorden inom aktuellt område. Vilka av dessa passar bäst in i det befintliga materialet. Liksom föregående är detta ett av SEO-konsulentens viktigaste arbetsområden.

Konkurrensanalys

Hur ser företagets viktigaste konkurrenters marknadsföring ut? Vilka åtgärder bör ditt företag utveckla för att begränsa förluster på grund av konkurrenternas marknadsföring.

Länkrevision

Ger länkarna på företagets webbsidor den optimala utdelningen hos sökmotorer, eller kanske de rentav har motsatt effekt. Detta är en fråga som SEO-konsulenten skall kunna besvara.
(Se mera om detta i nästa punkt).

Länkbyggnad

En, ur SEO-perspektiv, viktig del av en webbplats är att den har relevanta länkar till viktiga sidor inom området. Samt att länkarna är rätt formulerade. Låt oss ge ett exempel. Låt oss säga att företagets webbplats har en offentlig del, en blogg, gästbok, eller annan typ av sida där besökare kan lämna kommentarer. En sådan sida skall alltid ligga separat och länken till en sådan sida skall förses med koden “rel=nofollow” inuti länkens ankartaggar. Detta innebär att sökmotorn inte kommer att klassificera innehållet på sidan som länken leder till. Anledningen till att man skall göra detta är att om klassificering av sidan görs kommer länkar och annat som skickats in av tredje part att klassificeras och det kan dra ner hela webbsidans rankning.

Omdesign av befintligt webbmaterial

Hjälp med att modernisera det befintliga materialet till dagens standard och gällande SEO-normer är naturligtvis något som en SEO-konsulent skall kunna bistå med.

Kvalitetsbedömning av befintligt webbmaterial

Håller företagets webbmaterial en kvalitet som kan förväntas att ge den önskade effekten. Är företagets SEO-strategi relevant. En SEO-konsulent skall kunna analysera materialet och ge ett utlåtande.

Anställningskonsultation

Har företaget planer på att anställa en SEO-expert och vill ha ett expertutlåtande? En annan SEO-expert är den bäst lämpade att göra en kvalificerad bedömning av de sökandes kunskaper.