Om det kan det naturligtvis finnas delade meningar. Faktum kvarstår dock. Webben har vuxit till att bli den absolut viktigaste marknadsplatsen som är tillgänglig. Det är dit människor i första hand vänder sig när de söker produkter eller tjänster. Samtidigt är det så att sökmotorföretagen lever på att erbjuda reklam. De och SEO-konsulenterna står därmed på vars en sida i kampen om företagens reklampengar. vilket gör att sökmotorföretagen hela tiden försöker hindra eller försvåra SEO-konsulenternas arbete och att SEO-företagen försöker överlista sökmotorföretagens strategier för att, om inte underminera dem, i vart fall ge sig själva en förutsättning för att utföra sin verksamhet. Kort kan man säga att sökföretagen skulle klara sig bra utan SEO-konsulenter, medan SEO-konsulenterna och användarna av webben skulle få det betydligt svårare utan sökföretagen.

Med den uppbyggnad marknadsföring på webben i dag har hamnar de som marknadsför sig på webben och de som konsumerar marknadsföringen, kunderna i mittfållan. För de företag som vill finnas med och synas på webben gäller det att planera och styra sin marknadsföring så att den är anpassad till verksamhetens geografiska möjlighet och produktens målgrupp. Hur denna ekvation bäst löses är onekligen en uppgift som SEO-konsulenter är, eller i vart fall skall vara, bra på. Sedan är det upp till vart enskilt företag att se till så att man varken överdriver eller underskattar behovet av sin marknadsföring. Det är trots allt så att den bästa marknadsföraren är att man tillhandahåller en bra produkt eller tjänst till ett rimligt pris. Allt annat avslöjas förr eller senare och ger negativa konsekvenser.     

Om du vill läsa mer om hur man arbetar bäst med SEO, är till exempel “Google Search Engine Optimization Starter Guide” en bra början. Den finns att ladda ner som PDF på www. http://static.googleusercontent.com/media/www.google.com/sv//webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide.pdf